Ενημέρωση

 

Ενημέρωση Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου: ένας ταξιδιωτικός οδηγός της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,

Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος,

Γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.

                                          Κ. Καβάφης

Από το πρώτο ταξίδι του Οδυσσέα, τη στρατιωτική εκστρατεία που τον έφερε στην Τροία, δεν γνωρίζουμε πολλά πράγματα. Το δεύτερο ταξίδι του, ο νόστος, είναι γεμάτο περιπέτειες και γνώσεις. Μόνο τότε άφηνε πίσω του, από σταθμό σε σταθμό, τον προϊστορικό κόσμο, τις Σειρήνες, τους Κύκλωπες, τους Λαιστρυγόνες, και, πιο πολύ με τον νου του παρά με ωμή φυσική δύναμη, υπερνικούσε τα φυσικά και τα μυθικά εμπόδια που ταλάνιζαν την εποχή του. Συνεχώς πιο πολυμήχανος και πιο πολύτροπος, έγινε ένας από τους εμπνευσμένους θεμελιωτές του πολιτισμού μας.

Στο πρώτο ταξίδι δεν είχε ανακαλύψει τίποτε. Πολλά πράγματα έμεναν ακόμη απαρατήρητα, σαν να μην υπήρχαν. Η πολεμική εκστρατεία δεν ήταν ένα ταξίδι γνώσης και ανακαλύψεων. Μόνο ο νόστος φώτισε τον κόσμο, μόνο τότε είδε και γνώρισε, και έτσι μάθαμε και εμείς. Η “Οδύσσεια” έγινε ένα σύμβολο της πολιτιστικής πορείας του ανθρώπου.

Αποτέλεσμα εικόνας για εκπαίδευση

Ο Αλεξανδρινός ποιητής μάς συνιστά πάλι ένα ταξίδι για την Ιθάκη και μας υπόσχεται ότι θα ανακαλύψουμε και θα μάθουμε πολλά, αρκεί να μην πάμε κατευθείαν στον προορισμό μας. Με άγρυπνες όλες τις αισθήσεις και “αν εκλεκτή συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει”, θα μπεις ακόμη και “σε λιμένας πρωτοειδωμένους”. Και η τελευταία ανακάλυψη: “Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες η Ιθάκες τι σημαίνουν”.

Ο Καβάφης μάς υποδεικνύει ότι η Ιθάκη είναι το ίδιο το ταξίδι. Μάς προτρέπει να κάνουμε αυτό που έκαναν ανέκαθεν οι διαφωτιστές και οι διαλεκτικοί: Να οξύνουμε την όραση παρατηρώντας με όλο και πιο λεπτό και διαφοροποιημένο τρόπο, να οξύνουμε την ακοή ακροώμενοι μουσική με πολλές αποχρώσεις, να οξύνουμε τη σκέψη τηρώντας κριτική στάση απέναντι σε δόγματα και προκαταλήψεις. Να ταξιδέψουμε μακριά από τις γνώριμες περιοχές που αισθανόμαστε άνετα, πέρα από τις οικείες καθημερινές εμπειρίες. Να διευρύνουμε τις γνώσεις μας, αλλά και να εμβαθύνουμε σε αυτές. Να μην αποθαρρυνόμαστε.

Υπό το προηγούμενο πρίσμα προσκαλούμε τους Έλληνες της Διασποράς, απόγονους του Οδυσσέα, να υποστηρίξουν αυτόν τον δικτυακό τόπο, για να αποτελέσει ένα βήμα γόνιμου διαλόγου, αλληλεπίδρασης και έκφρασης. Οι δημιουργικές προτάσεις και οι εμπειρίες των εκπαιδευτικών μας από τις σχολικές τάξεις, οι οποίες παρουσιάζονται στα Ενημερωτικά Δελτία  (Newsletters) και στο σύνολο της παρούσας ιστοσελίδας, οι καινοτόμες δράσεις, όλα τα ρηξικέλευθα χαρούμενα εγχειρήματα για το ανεξέταστο και το ανεπιχείρητο, φιλοδοξούν να αποτελέσουν έναν ταξιδιωτικό οδηγό που θα συνοδεύει τους ξεναγούς και τους μικρούς εξερευνητές σε ένα θαυμαστό μαθησιακό ταξίδι προς νέα και ίσως άγνωστα μέρη της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης, “γεμάτο περιπέτειες, γεμάτο γνώσεις”.

Σχετική εικόνα