Η ιστοσελίδα μας

 

Η ιστοσελίδα του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου: ένας ταξαδιωτικός οδηγός επικοινωνίας εκπαιδευτικών, μαθητών και φορέων της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης

 

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,

Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος,

Γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.

                                          Κ. Καβάφης

Από το πρώτο ταξίδι του Οδυσσέα, τη στρατιωτική εκστρατεία που τον έφερε στην Τροία, δεν γνωρίζουμε πολλά πράγματα. Το δεύτερο ταξίδι του, ο νόστος, είναι γεμάτο περιπέτειες και γνώσεις. Μόνο τότε άφηνε πίσω του, από σταθμό σε σταθμό, τον προϊστορικό κόσμο, τις Σειρήνες, τους Κύκλωπες, τους Λαιστρυγόνες, και, πιο πολύ με τον νου του παρά με ωμή φυσική δύναμη, υπερνικούσε τα φυσικά και τα μυθικά εμπόδια που ταλάνιζαν την εποχή του. Συνεχώς πιο πολυμήχανος και πιο πολύτροπος, έγινε ένας από τους εμπνευσμένους θεμελιωτές του πολιτισμού μας.

Στο πρώτο ταξίδι δεν είχε ανακαλύψει τίποτε. Πολλά πράγματα έμεναν ακόμη απαρατήρητα, σαν να μην υπήρχαν. Η πολεμική εκστρατεία δεν ήταν ένα ταξίδι γνώσης και ανακαλύψεων. Μόνο ο νόστος φώτισε τον κόσμο, μόνο τότε είδε και γνώρισε, και έτσι μάθαμε και εμείς. Η “Οδύσσεια” έγινε ένα σύμβολο της πολιτιστικής πορείας του ανθρώπου.

Ο Αλεξανδρινός ποιητής μάς συνιστά πάλι ένα ταξίδι για την Ιθάκη και μας υπόσχεται ότι θα ανακαλύψουμε και θα μάθουμε πολλά, αρκεί να μην πάμε κατευθείαν στον προορισμό μας. Με άγρυπνες όλες τις αισθήσεις και “αν εκλεκτή συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει”, θα μπεις ακόμη και “σε λιμένας πρωτοειδωμένους”. Και η τελευταία ανακάλυψη: “Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες η Ιθάκες τι σημαίνουν”.

Ο Καβάφης μάς υποδεικνύει ότι η Ιθάκη είναι το ίδιο το ταξίδι. Μάς προτρέπει να κάνουμε αυτό που έκαναν ανέκαθεν οι διαφωτιστές και οι διαλεκτικοί: Να οξύνουμε την όραση παρατηρώντας με όλο και πιο λεπτό και διαφοροποιημένο τρόπο, να οξύνουμε την ακοή ακροώμενοι μουσική με πολλές αποχρώσεις, να οξύνουμε τη σκέψη τηρώντας κριτική στάση απέναντι σε δόγματα και προκαταλήψεις. Να ταξιδέψουμε μακριά από τις γνώριμες περιοχές που αισθανόμαστε άνετα, πέρα από τις οικείες καθημερινές εμπειρίες. Να διευρύνουμε τις γνώσεις μας, αλλά και να εμβαθύνουμε σε αυτές. Να μην αποθαρρυνόμαστε.

Οι εμπειρίες των Σχολικών Επιτροπών γονέων των ομογενειακών φορέων των χωρών της Βόρειας Ευρώπης, οι δημιουργικές προτάσεις των εκπαιδευτικών μας από τις σχολικές τάξεις, οι οποίες παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα μας, οι καινοτόμες δράσεις, όλα τα ρηξικέλευθα χαρούμενα εγχειρήματα για το ανεξέταστο και το ανεπιχείρητο, φιλοδοξούν να αποτελέσουν έναν ταξιδιωτικό οδηγό που θα συνοδεύει τους ξεναγούς και τους μικρούς εξερευνητές σε ένα θαυμαστό μαθησιακό ταξίδι προς νέα και ίσως άγνωστα μέρη της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης, “γεμάτο περιπέτειες, γεμάτο γνώσεις”.

 

Image result for intercultural skills

 

Έχει καταστεί σαφές παντού ότι τα σχολεία που διαθέτουμε σήμερα δεν θα μπορέσουν να δώσουν την ευκαιρία στους μαθητές να μάθουν όλα όσα είναι αναγκαία στο μέλλον. Η απαίτηση για καλύτερη ποιότητα διδασκαλίας και μάθησης και πιο δίκαιη και αποτελεσματική εκπαίδευση είναι καθολική. Πράγματι, τα εκπαιδευτικά συστήματα αντιμετωπίζουν μια διπλή πρόκληση: πώς να αλλάξουν τα σχολεία ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν νέους τύπους γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται σε μια απρόβλεπτα μεταβαλλόμενη κοινωνία της γνώσης, και πώς να καταστήσουν αυτή τη νέα μάθηση εφικτή για όλους τους νέους ανθρώπους ανεξάρτητα από κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της ζωής τους. Η επιτυχία σε αυτές τις προκλήσεις αποτελεί τόσο ηθική όσο και οικονομική ανάγκη για όλες τις κοινωνίες και όλους τους ηγέτες. Αποτελεί μια ηθική υποχρέωση επειδή η ευημερία κάθε ανθρώπου, και τελικά η ευτυχία του, προκύπτει από τη γνώση, τις δεξιότητες και τις κοσμοθεωρίες που του προσφέρει μια καλή μόρφωση. Αποτελεί επίσης οικονομική ανάγκη επειδή ο πλούτος των εθνών εξαρτάται όσο ποτέ άλλοτε από την τεχνογνωσία.
Από το βιβλίο του Pasi Sahlberg (2013). Φινλανδικά Μαθήματα, εκδ. επίκεντρο, σ. 37.