Διασύνδεση Σχολείων

 

Ελληνική Ημέρα : μια διαπολιτισμική συνεργασία του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου με το Avenue House School in Ealing στο Λονδίνο

Την Παρασκευή 9 Μαρτίου το βρετανικό δημοτικό σχολείο «Avenue House» στο Ealing του Λονδίνου σε συνεργασία με το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης στο Λονδίνο οργάνωσε μία ξεχωριστή ημέρα αφιερωμένη στην ιστορία, τη γλώσσα και τον πολιτισμό της Ελλάδας.

Στα πλαίσια αυτής της πρωτοβουλίας οι μαθητές και οι μαθήτριες του δημοτικού σχολείου Avenue House είχαν την ευκαιρία να ντυθούν ως Αρχαίοι Έλληνες, να συνδεθούν διαδικτυακά μέσω Skype με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου της Βεργίνας και να ταξιδέψουν στις αρχαίες Αιγές, την ιδιαίτερη πατρίδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, την πρώτη πρωτεύουσα του Μακεδονικού βασιλείου και κορυφαίου, πλέον, μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Μέσα από αυτή τη διαδικτυακή σύνδεση οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο σχολείων αντάλλαξαν στοιχεία από την καθημερινή σχολική ζωή, τη μουσική, τον πολιτισμό και τη γλώσσα των δύο χωρών και μοιράστηκαν λίγη από τη δύναμη του Ήλιου του Ηλιάτορα, κατά τον Ελύτη, όταν η κάμερα στράφηκε προς τον ελληνικό ουρανό.

Η σύνδεση μεταξύ των δύο σχολείων αποτέλεσε μία εξαιρετική ευκαιρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και επικοινωνίας, η οποία ανέδειξε για μία ακόμη φορά την πηγαία ανάγκη του ανθρώπου να συνδεθεί και να αλληλεπιδράσει με άλλους ανθρώπους ανεξαρτήτως έθνους, φυλής και πολιτιστικών καταβολών. Μέσα από αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση οι μαθητές των δύο σχολείων μοιράστηκαν ένα κοινό υπόβαθρο, τη γνώση της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, αλλά και έναν κοινό ορίζοντα, την επιθυμία τους να παραμείνουν ενωμένοι ως μελλοντικοί πολίτες του κόσμου.

Με αφορμή τη διαδικτυακή αυτή συνάντηση, η βουλευτής Dr Rupa Huq μίλησε στους μαθητές για τη σημασία της διατήρησης στενών δεσμών μεταξύ των ευρωπαϊκών εθνών και υποστήριξε επί της ουσίας την επιθυμία που εξέφρασαν οι μαθητές να παραμείνει η χώρα τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τονίζοντας πώς αυτή είναι και η δική της επιθυμία. Επισήμανε, δε, πως κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να επιτευχθεί ίσως με ένα καινούριο δημοψήφισμα σε μερικά χρόνια όταν περισσότεροι νέοι άνθρωποι, οι οποίοι φαίνεται να αισθάνονται παρομοίως, θα έχουν αποκτήσει εκλογικό δικαίωμα. Η Dr Huq, σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό κα Μαριάνθη Παπαδημητρίου, απεσταλμένη στο σχολείο από το  Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου, αναφέρθηκαν στις ηθικές αξίες και τη σημασία του δημοκρατικού πολιτεύματος, ένα πολίτευμα το οποίο γεννήθηκε στην Αθήνα τον 5ο αιώνα π.χ. και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Συνέκριναν τους διαφορετικούς τύπους του πολιτεύματος αυτού και του τρόπου εκλογών στην Αρχαία Ελλάδα και σήμερα (π.χ. άμεση και αντιπροσωπευτική δημοκρατία, μυστική ή δια βοής ψηφοφορία, οστρακισμός) και μίλησαν στους μαθητές για την ετυμολογική προέλευση και εννοιολογική ερμηνεία των λέξεων ‘democracy’ και ‘ostracize’.

Η κα Παπαδημητρίου, στη συνέχεια, συζήτησε με τους μαθητές για τη σημασία των πρώτων φιλοσοφικών σχολών που σημάδεψαν τη φιλοσοφική σκέψη του δυτικού κόσμου: της Ακαδημίας του Πλάτωνα στην Αθήνα και της σχολής του Αριστοτέλη στη Νάουσα. Μέσα από ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό οι μαθητές επισκέφτηκαν   τις σχολές αυτές. Έπειτα ταξίδεψαν στην αρχαία Ολυμπία, τη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, άγγιξαν όλες τις ηπείρους μέσα από τα χρώματα των Ολυμπιακών κύκλων και μοιράστηκαν σχετικούς μύθους και ιστορίες από την Αρχαία Ελλάδα (π.χ. Ο μύθος του Προμηθέα και η σύνδεσή του με την Ολυμπιακή φλόγα). Τέλος, μέσα από διάφορα παιχνίδια ετυμολογικής ανάλυσης, συζήτησαν για τη σημασία της Ελληνικής Γλώσσας στην ανάπτυξη και εξέλιξη όλων των Ευρωπαϊκών γλωσσών και συνειδητοποίησαν ότι και οι ίδιοι χρησιμοποιούν ποικίλες ελληνικές λέξεις στον καθημερινό τους λόγο χωρίς ίσως να το γνωρίζουν, όπως για παράδειγμα τη λέξη ‘school’ από την ελληνική λέξη ‘σχόλη’ που σημαίνει ελεύθερος χρόνος, αργία (π.χ. «Κυριακή γιορτή και σχόλη»), καθώς οι άνθρωποι που είχαν χρόνο να ασχοληθούν με τα γράμματα ήταν όσοι είχαν την πολυτέλεια να μην εργάζονται.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι μαθητές γεύτηκαν πλούσια ελληνικά εδέσματα, ενώ στο τέλος της ημέρας έγινε η απονομή των βραβείων στους νικητές των σχολικών Ολυμπιακών Αγώνων που δεν ήταν τίποτε άλλο από τον γνωστό Κότινο, το στεφάνι από κλαδί αγριελιάς. Η ημέρα έκλεισε με κέφι και ζωντάνια στους ρυθμούς των ελληνικών χορών: συρτάκι και χασαποσέρβικο.

                 

Η Ελληνική Ημέρα στο Avenue House, ήταν μια ιδιαίτερα συγκινητική και γόνιμη συνάντηση η οποία πιστεύουμε ότι θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στις μνήμες των παιδιών. Το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου ευχαριστεί θερμά τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των δύο σχολείων και ιδιαίτερα τη κα Deborah Monteforte, School SENCΟ, και τον κ. Justin Sheppard, Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου “Avenue House”, για την όλη οργάνωση και την ευγενική πρόσκληση συμμετοχής καθώς και τη δασκάλα Αγγλικών κα Κατερίνα Ζωγραφοπούλου και τον κ. Λάζαρο Σουλίδη διευθυντή του δημοτικού σχολείου της Βεργίνας για την άμεση ανταπόκριση στην πρόσκληση του Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου, κ. Γεωργίου Κόσυβα, για συνεργασία. Ευχόμαστε η ημέρα αυτή να σηματοδοτήσει την αρχή μίας ευρύτερης συνεργασίας και όσμωσης του Ελληνικού με το  Βρετανικό εκπαιδευτικό στοιχείο.