Διασύνδεση Σχολείων

kids-1920-1200-wallpaper

2018-Μια διαπολιτισμική πρωτοβουλία του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου και τριών σχολείων

Την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2018 το Ελληνικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο του Λονδίνου στο Acton, το Δημοτικό Σχολείο “Avenue House” στο Ealing και το Δημοτικό Σχολείο της Βεργίνας μετά από πρόταση του Συντονιστή Εκπαίδευσης κ. Γιώργου Κόσυβα οργάνωσαν μία ξεχωριστή Χριστουγεννιάτικη γιορτή η οποία ένωσε με έναν πολύ απλό, ταπεινό και δημιουργικό τρόπο τρία σχολεία, δύο πολιτισμούς και πολλές εθνικότητες.

Οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων του Λονδίνου είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν διαδικτυακά στη Μακεδονία, στο Δημοτικό Σχολείο της Βεργίνας, και να γνωρίσουν παρέα με τους εκεί μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς παραδοσιακά ήθη και έθιμα όπως τα «Ρουγκάτσια» και η «Γουρουνοχαρά», να δουν παραδοσιακές Ελληνικές φορεσιές όπως η φουστανέλα, και η γυναικεία φορεσιά του Ρουμλουκιού, και να τραγουδήσουν τοπικά και ποντιακά κάλαντα με τη συνοδεία της ποντιακής λύρας και του νταουλιού τιμώντας τις διαφορετικές καταγωγές των κατοίκων της Βεργίνας.

   

Με τη σειρά τους οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Avenue House του Ealing μοιράστηκαν με τους μαθητές/τριες των Ελληνικών Σχολείων Χριστουγεννιάτικα ήθη και έθιμα της Μεγάλης Βρετανίας και εξήγησαν το συμβολισμό τους όπως για παράδειγμα τη σημασία των ‘mince pies’ τα οποία αρχικά περιείχαν κρέας τυλιγμένο σε ζύμη ως συμβολισμού του σώματος του μικρού Χριστού στο λίκνο της φάτνης. Μίλησαν επίσης για το γράμμα ‘X’ στη σύντμηση της Αγγλικής λέξης «X’mas» το οποίο δεν είναι άλλο από το Ελληνικό γράμμα ‘Χ’ το πρώτο γράμμα της λέξης ‘Χριστός’ και το λατινογενές ‘mas’ (εξού και mass στην Αγγλική) το οποίο αναφέρεται στο σώμα του Κυρίου. Τέλος τραγούδησαν Χριστουγεννιάτικα κάλαντα και μίλησαν για τις ρίζες αυτών στη Μεγάλη Βρετανία.

Εν συνεχεία, η εκπαιδευτικός κα Μαριάνθη Παπαδημητρίου, εκ μέρους του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου, μίλησε στους μαθητές/τριες για τον στολισμό των καραβιών που παραδοσιακά επικράτησε στην Ελλάδα ως ναυτιλιακή χώρα, για τα Ελληνικά κάλαντα, το γνωστό Χριστουγεννιάτικο έθιμο έτσι όπως τα αποτύπωσε ο Νικηφόρος Λύτρας στον εξαιρετικό ομόλογο πίνακά του, για το Μέγα Βασίλειο, την Καισάρεια της Καππαδοκίας και το έθιμο της βασιλόπιτας και του φλουριού ως σύμβολο της τύχη και της ευημερίας αλλά και ως ανάμνηση της απαλλαγής της πόλης της Καισάρειας από τον επικείμενο κατακτητή τον τότε έπαρχο της Καππαδοκίας.

Εν συνεχεία, οι μαθητές του Ελληνικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου του Λονδίνου φιλοξένησαν στις αίθουσές τους τους μαθητές/τριες του ‘Avenue House’ Primary School. Τους υποδέχτηκαν με Χριστουγεννιάτικα κάλαντα και τραγούδια και συνεργάστηκαν ομαδικά μαζί τους στην κατασκευή Χριστουγεννιάτικων παραδοσιακών κατασκευών όπως χάρτινα καραβάκια, ρόδια και στεφάνια με την εξαιρετική βοήθεια και καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους.

Στο τέλος της εκδήλωσης οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο σχολείων γεύτηκαν πλούσια ελληνικά εδέσματα, μία προσφορά των γονέων του Ελληνικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου του Λονδίνου και αντάλλαξαν παραδοσιακά γλυκά κεράσματα των δύο χωρών: κουραμπιέδες, μελομακάρονα και mince pies. Οι μαθητές/τριες αποχαιρετίστηκαν παίρνοντας μαζί τους ως δώρα τις παραδοσιακές τους κατασκευές, τα γλυκά κεράσματα και τις ωραιότερες αναμνήσεις από αυτή τη ζεστή συνάντηση των τριών σχολείων δείγμα της ανθρώπινης ανάγκης για ειρηνική και ουσιαστική συνύπαρξη σε έναν κόσμο πολυπολιτισμικό.

Η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Ελληνικό Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο του Λονδίνου στο Acton, ήταν μία ιδιαίτερα συγκινητική και πλούσια εμπειρία γεμάτη παράδοση αλλά και όραμα, χαρά, και ελπίδα για ένα ειρηνικό και δημιουργικό μέλλον. Το Γραφείο του Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά για την οργάνωση, υποστήριξη και τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση αυτή τους μαθητές/τριες και το εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των σχολείων και ιδιαίτερα τη Διευθύντρια του Δημοτικού Δρ. Βαρβάρα Μασούρου, την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Δρ. Αναστασία Μισιρλή καθώς και τους εκπαιδευτικούς του Ελληνικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου: Ναταλία Καρτάλη,  Ξανθίππη Πετρίλη, Στέλλα Κουπάδη, Χριστίνα Βασιλείου, Μαρίνα Αντωνίου, Μαριλένα Μαυροβίτη, Μαρία Λαλιώτη, Μαριλίτα Παπαστάθη για την εξαιρετική οργάνωση και ζεστή φιλοξενία αυτής της εορταστικής εκδήλωσης.

Θα ήθελε, επίσης, να ευχαριστήσει την κα Deborah Monteforte, School SENCo, και τον κ. Justin Sheppard Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου “Avenue House” για την ευγενική πρόσκληση και την ενεργή παρουσία και συμμετοχή τους στην εκδήλωση αυτή καθώς και τους εκπαιδευτικούς κ. Νίκο Γκόγκο για την πρώτη επαφή και σύνδεση με το Δημοτικό Σχολείο της Βεργίνας, την κα Κατερίνα Ζωγραφοπούλου, την κα Ευδοξία Μανωλοπούλου, τον κ. Δημήτρη Κεφαλά, και τον κ. Λάζαρο Σουλίδη Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου της Βεργίνας για την άμεση ανταπόκριση στην πρόσκληση του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης της Μεγάλης Βρετανίας και την άριστη οργάνωση και διεκπεραίωση της διαδικτυακής επικοινωνίας και συνεργασίας. Επίσης, θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά τους γονείς του Ελληνικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου του Λονδίνου για τις πλούσιες γευστικές προετοιμασίες και να ευχηθεί χρόνια πολλά και καλή χρονιά σε όλους. Ευχή όλων να συνεχιστεί η συνεργασία αυτή και στο μέλλον με άλλες παρόμοιες εκπαιδευτικές δράσεις.

 

2017-Ελληνική Ημέρα : μια διαπολιτισμική συνεργασία του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου με το Avenue House School in Ealing στο Λονδίνο

Την Παρασκευή 9 Μαρτίου 2917 το βρετανικό δημοτικό σχολείο «Avenue House» στο Ealing του Λονδίνου σε συνεργασία με το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης στο Λονδίνο οργάνωσε μία ξεχωριστή ημέρα αφιερωμένη στην ιστορία, τη γλώσσα και τον πολιτισμό της Ελλάδας.

Στα πλαίσια αυτής της πρωτοβουλίας οι μαθητές και οι μαθήτριες του δημοτικού σχολείου Avenue House είχαν την ευκαιρία να ντυθούν ως Αρχαίοι Έλληνες, να συνδεθούν διαδικτυακά μέσω Skype με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου της Βεργίνας και να ταξιδέψουν στις αρχαίες Αιγές, την ιδιαίτερη πατρίδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, την πρώτη πρωτεύουσα του Μακεδονικού βασιλείου και κορυφαίου, πλέον, μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Μέσα από αυτή τη διαδικτυακή σύνδεση οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο σχολείων αντάλλαξαν στοιχεία από την καθημερινή σχολική ζωή, τη μουσική, τον πολιτισμό και τη γλώσσα των δύο χωρών και μοιράστηκαν λίγη από τη δύναμη του Ήλιου του Ηλιάτορα, κατά τον Ελύτη, όταν η κάμερα στράφηκε προς τον ελληνικό ουρανό.

Η σύνδεση μεταξύ των δύο σχολείων αποτέλεσε μία εξαιρετική ευκαιρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και επικοινωνίας, η οποία ανέδειξε για μία ακόμη φορά την πηγαία ανάγκη του ανθρώπου να συνδεθεί και να αλληλεπιδράσει με άλλους ανθρώπους ανεξαρτήτως έθνους, φυλής και πολιτιστικών καταβολών. Μέσα από αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση οι μαθητές των δύο σχολείων μοιράστηκαν ένα κοινό υπόβαθρο, τη γνώση της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, αλλά και έναν κοινό ορίζοντα, την επιθυμία τους να παραμείνουν ενωμένοι ως μελλοντικοί πολίτες του κόσμου.

Με αφορμή τη διαδικτυακή αυτή συνάντηση, η βουλευτής Dr Rupa Huq μίλησε στους μαθητές για τη σημασία της διατήρησης στενών δεσμών μεταξύ των ευρωπαϊκών εθνών και υποστήριξε επί της ουσίας την επιθυμία που εξέφρασαν οι μαθητές να παραμείνει η χώρα τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τονίζοντας πώς αυτή είναι και η δική της επιθυμία. Επισήμανε, δε, πως κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να επιτευχθεί ίσως με ένα καινούριο δημοψήφισμα σε μερικά χρόνια όταν περισσότεροι νέοι άνθρωποι, οι οποίοι φαίνεται να αισθάνονται παρομοίως, θα έχουν αποκτήσει εκλογικό δικαίωμα. Η Dr Huq, σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό κα Μαριάνθη Παπαδημητρίου, απεσταλμένη στο σχολείο από το  Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου, αναφέρθηκαν στις ηθικές αξίες και τη σημασία του δημοκρατικού πολιτεύματος, ένα πολίτευμα το οποίο γεννήθηκε στην Αθήνα τον 5ο αιώνα π.χ. και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Συνέκριναν τους διαφορετικούς τύπους του πολιτεύματος αυτού και του τρόπου εκλογών στην Αρχαία Ελλάδα και σήμερα (π.χ. άμεση και αντιπροσωπευτική δημοκρατία, μυστική ή δια βοής ψηφοφορία, οστρακισμός) και μίλησαν στους μαθητές για την ετυμολογική προέλευση και εννοιολογική ερμηνεία των λέξεων ‘democracy’ και ‘ostracize’.

Η κα Παπαδημητρίου, στη συνέχεια, συζήτησε με τους μαθητές για τη σημασία των πρώτων φιλοσοφικών σχολών που σημάδεψαν τη φιλοσοφική σκέψη του δυτικού κόσμου: της Ακαδημίας του Πλάτωνα στην Αθήνα και της σχολής του Αριστοτέλη στη Νάουσα. Μέσα από ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό οι μαθητές επισκέφτηκαν   τις σχολές αυτές. Έπειτα ταξίδεψαν στην αρχαία Ολυμπία, τη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, άγγιξαν όλες τις ηπείρους μέσα από τα χρώματα των Ολυμπιακών κύκλων και μοιράστηκαν σχετικούς μύθους και ιστορίες από την Αρχαία Ελλάδα (π.χ. Ο μύθος του Προμηθέα και η σύνδεσή του με την Ολυμπιακή φλόγα). Τέλος, μέσα από διάφορα παιχνίδια ετυμολογικής ανάλυσης, συζήτησαν για τη σημασία της Ελληνικής Γλώσσας στην ανάπτυξη και εξέλιξη όλων των Ευρωπαϊκών γλωσσών και συνειδητοποίησαν ότι και οι ίδιοι χρησιμοποιούν ποικίλες ελληνικές λέξεις στον καθημερινό τους λόγο χωρίς ίσως να το γνωρίζουν, όπως για παράδειγμα τη λέξη ‘school’ από την ελληνική λέξη ‘σχόλη’ που σημαίνει ελεύθερος χρόνος, αργία (π.χ. «Κυριακή γιορτή και σχόλη»), καθώς οι άνθρωποι που είχαν χρόνο να ασχοληθούν με τα γράμματα ήταν όσοι είχαν την πολυτέλεια να μην εργάζονται.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι μαθητές γεύτηκαν πλούσια ελληνικά εδέσματα, ενώ στο τέλος της ημέρας έγινε η απονομή των βραβείων στους νικητές των σχολικών Ολυμπιακών Αγώνων που δεν ήταν τίποτε άλλο από τον γνωστό Κότινο, το στεφάνι από κλαδί αγριελιάς. Η ημέρα έκλεισε με κέφι και ζωντάνια στους ρυθμούς των ελληνικών χορών: συρτάκι και χασαποσέρβικο.

                 

Η Ελληνική Ημέρα στο Avenue House, ήταν μια ιδιαίτερα συγκινητική και γόνιμη συνάντηση η οποία πιστεύουμε ότι θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στις μνήμες των παιδιών. Το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου ευχαριστεί θερμά τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των δύο σχολείων και ιδιαίτερα τη κα Deborah Monteforte, School SENCΟ, και τον κ. Justin Sheppard, Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου “Avenue House”, για την όλη οργάνωση και την ευγενική πρόσκληση συμμετοχής καθώς και τη δασκάλα Αγγλικών κα Κατερίνα Ζωγραφοπούλου και τον κ. Λάζαρο Σουλίδη διευθυντή του δημοτικού σχολείου της Βεργίνας για την άμεση ανταπόκριση στην πρόσκληση του Συντονιστή Εκπαίδευσης Λονδίνου, κ. Γεωργίου Κόσυβα, για συνεργασία. Ευχόμαστε η ημέρα αυτή να σηματοδοτήσει την αρχή μίας ευρύτερης συνεργασίας και όσμωσης του Ελληνικού με το  Βρετανικό εκπαιδευτικό στοιχείο.

 

 

2017-Διοργάνωση αγώνα debate στο ΤΕΓ Κέμπριτζ Άγιος Αθανάσιος

Image result for debate

 

Στα πλαίσια της δράσης «Μιλούμε Ελληνικά το Μάρτιο», την Παρασκευή 28 Απριλίου 2017, πραγματοποιήθηκε φιλικός αγώνας δημόσιου επιχειρηματολογικού διαλόγου (debate). Το debate διοργανώθηκε στο ΤΕΓ Κέμπριτζ στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας συνεργασία με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών, το οποίο ταξίδεψε στο Cambridge για αυτόν τον σκοπό.

Στα πλαίσια της δράσης «Μιλούμε Ελληνικά το Μάρτιο», την Παρασκευή 28 Απριλίου 2017, πραγματοποιήθηκε φιλικός αγώνας δημόσιου επιχειρηματολογικού διαλόγου
(debate). Το debate διοργανώθηκε στο ΤΕΓ Κέμπριτζ σε συνεργασία με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών, το οποίο ταξίδεψε στο Cambridge γι’ αυτόν τον σκοπό με την καθηγήτρια κα Βίκυ Παπαδοπούλου, υπεύθυνη του ρητορικού ομίλου του σχολείου της. Η διοργάνωση έγινε με τη διαμεσολάβηση της εκπαιδευτικού του σχολείου μας, κας Δανάης Γιαμπίλη.
αποτελούμενες από μαθητές και των δυο σχολείων, με σκοπό το debate να μην περιορισθεί σε μια εκδήλωση εντυπωσιασμού ούτε να εξελιχθεί σε ανταγωνισμό μεταξύ σχολείων, αλλά να εστιάσουν στον απώτερο στόχο του debate, που ήταν τριπλός:
Θερμό καλωσόρισμα στους επισκέπτες απηύθυναν ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής κος Ευάγγελος Γιαννούδης και η αποσπασμένη από την Ελλάδα εκπαιδευτικός κα Ελπίδα Σαμαλτάνη. Κατόπιν ο λόγος δόθηκε στην κα Βίκυ Παπαδοπούλου, η οποία διηύθυνε το debate.
1) Άσκηση των μαθητών στην τεχνική του debate εναλλασσόμενοι στους ρόλους των ομιλητών και των κριτών πάνω σε θέματα προσιτά για την ηλικία τους και τα ενδιαφέροντά τους.
2) Ευρύτητα πνεύματος, ετοιμότητα, ανάπτυξη κριτικής σκέψης και επιχειρηματολογίας.
3) Kαλλιέργεια και χρήση ευρύτερου και πιο εξειδικευμένου λεξιλογίου στα ελληνικά για τα παιδιά του ΤΕΓ Κέμπριτζ και στα αγγλικά για τα παιδιά από την Ελλάδα. Εμπλουτισμός του λεξιλογίου τους σε θέματα πιο απαιτητικά από την καθημερινή ομιλία και αλληλεπίδραση.
Το θέμα της συζήτησης στα αγγλικά ήταν “Copyright laws do more harm than good”, ενώ για τα ελληνικά επιλέχθηκε το θέμα «Πρέπει να υπάρχουν κάμερες παρακολούθησης στα σχολεία;». Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με τον καλύτερο τρόπο στις απαιτήσεις της δημόσιας συζήτησης και έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους.
Οι εντυπώσεις ήταν εξαιρετικές!!!